Natisnite svoj novi avto

Predstavljajte si, da sedete za računalnik, pobrskate po spletu, si izberete in prenesete dizajn čudovitega športnega kabrioleta ali s pomočjo programske opreme in malo ustvarjalnosti oblikujete svoj idealni avto, izberete barvo in materiale. Nato pritisnete gumb »print« in se odpravite po nakupih. Ob prihodu domov pa vas v garaži čaka vaš novi sanjski avto, ki ga je natisnil vaš 3D-tiskalnik. Z rdečo pentljo. 3D-oblikovano in natisnjeno, seveda!

Na ta scenarij bomo sicer morali še malo počakati, so pa 3D-natisnjeni avtomobili že postali del naše realnosti.

Film »Nazaj v prihodnost« iz leta 1985 je za leto 2015 napovedal avtomobile, ki lebdijo po zraku. Današnji avtomobili sicer ne letijo, jih pa sestavljajo materiali, ki jih ob izdaji filma še niso poznali. Približno polovica jekla, uporabljenega v avtomobilski industriji, še 15 ali 20 let nazaj ni obstajala.  Čeprav to ne zveni tako šokantno kot leteči avtomobili, jasno nakazuje rastočo inovativnost industrije.  Zagotovo si takrat niso mogli predstavljati, da bomo v prihodnosti avtomobile lahko kar natisnili.

Trdimo lahko, da so tehnologije 3D-tiska že revolucionirale avtomobilsko tehnologijo. Čeprav vsi večji proizvajalci niso ujeli prvega vala, sedaj že večina zagotovo sledi trendom industrije. 3D-tiskanje je v industrijo prodrlo zaradi omogočanja hitrega tiska prototipov, ki igrajo ogromno vlogo pri premikanju meja proizvodnih procesov, uveljavljanju novih materialov in razvoju novih aplikacij. Čeprav se 3D-tisk še zmeraj uporablja pretežno za hitro izdelavo prototipov, nas je razvoj že pripeljal do točke, ko 3D-tiskamo tudi raznolike končne produkte. Ključni prednosti 3D-tiska sta hitrost in prilagodljivost. //Končni produkt pride na tržišče veliko hitreje, stroški izdelave pa so neprimerljivo nižji. S 3D-tehnologijami ustvarjamo lažje in kompleksnejše produkte.

Aprila 2014 je ameriško podjetje Local Motors na mednarodni konferenci v Detroitu kar pred očmi javnosti 3D-natisnilo prvi avtomobil. Električno vozilo, ki so ga poimenovali Strati,  je dvosedežni kupe brez strehe.

Natisnili so ga v 44 urah, sestavlja pa ga manj kot 50 delov. Naš običajen jekleni konjiček sestavlja več kot 20.000 delov, cilj uporabe tehnologij 3D-tiska pa je izdelati vozila iz manj kot 20 komponent. Na 3D-natisnjeno ogrodje se ročno dodajo preostale komponente, kot so motor, baterije, luči, sedežo in kontrole.

Hitrost samega 3D-tiskanja narašča, začelo se je s 4.5 kg na uro – vozilo Strati so 3D-tiskali s hitrostjo 18 kg na uro, že samo leto kasneje pa so v eni uri lahko natisnili približno 45 kg. Hitrejša izdelava pomeni nižjo ceno končnega produkta, kar je – predvsem za nas, potrošnike – pomembno.

Izdelan je iz ogljikovih vlaken, ojačanih s plastiko. Strati je okolju prijazen, saj ga sestavljajo materiali, ki jih lahko recikliramo. Avto naj bi ob normalni uporabi zdržal vsaj 5 do 6 let, če ga lepo negujemo in garažiramo, pa bo z nami precej dalje. Primeren je za krajše urbane vožnje, vendar pa proizvajalci načrtujejo naslednika, ki ga boste lahko zapeljali tudi na avtocesto. Strati je od aprila 2017 lahko vaš, saj je na voljo v prosti prodaji med 18.000 in 53.000€.

Ameriški start-up Divergent 3D je razvil proizvodno platformo Node, ki proizvaja 3D-natisnjena spojišča, ki se povežejo s strukturnimi materiali ogljikovih vlaken in gradijo močno, a lahkotno podvozje. Ponujajo celovito okoljevarstveno tehnološko platformo, ki drastično zmanjša stroške procesa in izdelave, kar vpliva na ceno končnega produkta.

Platformo so javnosti  predstavili z izdelavo svojega 3D-natisnjenega vozila Blade. Športni lovilec pogledov se ponaša s kar 700 konjskimi močmi in z manj kot 650 kg doseže neverjetne hitrosti.

(Vir: divergent3d.com)

Šasijo sestavljajo spojišča iz kovinskih zlitij, natisnjena z 3D-tiskom, združena s karbonskimi tubami. Prav zato je Blade od običajnih vozil lažji za kar 90%. Cilj ni masovna proizvodnja avtomobilov, ampak dati priložnost manjšim ekipam in mikro-tovarnam po svetu, proizvajati orodja za izdelavo svojih avtomobilov z uporabo 3D-tiska. Na ta način konkurirajo ogromnim avtomobilskim korporacijam in pripomorejo k zmanjševanju negativnega vpliva avtomobilske industrije na okolje.

Spojišča so ključni gradniki, s katerimi zgradimo izredno lahko in močno šasijo, a z manjšo porabo energije in manjšo proizvodnjo odpadnih snovi.

(Vir: arstechnica.com)

Čeprav svetovne smernice avtomobilske industrije čedalje bolj strmijo k izdelavi okolju prijaznejših ali »zelenih vozil«, je sama industrija vse prej kot ekološko efektivna.

V javnosti se veliko govori o izbiri goriv, čeprav se večji del problema skriva v samem proizvodnem procesu. Manj kot tretjina škode, ki jo avtomobilska industrija povzroča okolju, je povzročena s trošenjem goriva in vožnjo, večji krivec pa je proizvodnja; črpanje kovin, rafiniranje, transformiranje, vrtanje, vlivanje, …

Do sredine 21. stoletja naj naš planet poseljevalo dodatnih 2.5 bilijona ljudi in še dvakrat več kot toliko avtomobilov. Velika tehnološka podjetja, kot sta Apple in Google ter mnogi start-upi, so začeli razvijati nova in inovativna transportna sredstva prihodnosti. Raziskovalci, oblikovalci in inženirji skupaj premikajo potenciale avtomobilske industrije.

Rešitev je v oddaljevanju od hiperprodukcije in uveljavljanju t.i. dematerializiranih avtomobilov in distribuciji tehnologije. Proizvodnja z uporabo 3D-tiska porabi manj virov in proizvede manj stranskih produktov. Čeprav močna, hitra in vzdržljiva, so vozila precej lažja od klasičnih avtomobilov, proizvajamo pa jih lahko tudi lokalno.

Stremijo k uporabi 3D-tiskalnikov, saj z njihovo uporabo občutno zmanjšamo ogljikov odtis, dizajn pa lahko prilagajamo iz ure v uro v koraku z najnovejšimi tehnologijami. Na ta način ustvarjamo nova delovna mesta, zmanjšujemo smrtnost pri nesrečah in omogočamo večjo raznolikosti na naših cestah. 3D-tisk industriji omogoča uporabo raznolikih materialov različnega cenovnega razpona. Zato bodo tudi cene 3D-natisnjenih avtomobilov variirale. Tisti z zahtevnejši okusom bodo za svoja prevozna sredstva izbirali prestižnejše materiale in zahtevnejši dizajn. Športni avtomobil za 300.000 €  bo sestavljen iz drugačnih materialov kot na primer družinski enoprostorec v rangu 30.000 €.

(Vir: all3dp.com/)

3D-tisk nas je že zapeljal v popolnoma novo obdobje javnega transporta. Z zmago na  Urban Mobility Challenge izzivu, je podjetje Local Motors pridobilo sredstva za razvoj je popolnoma avtonomnega pametnega vozila, ki je okolju prijazno in 3D-natisnjeno. Olija so razvili v želji po ustvarjanju rešitev za prenatrpane ceste ter promociji kolektivnih načinov prevoza.

Ne samo, da po cestah različnihkampusov že nekaj časa vozi 3D-natisnjen avtobus, pelje se kar sam. Je namreč pametno električno vozilo brez voznika. Olie brez šoferja ne divja po cestah, ampak potnike varno dostavi na cilj.

Več kot 90% nesreč se zgodi zaradi človeške napake, zato mnogi vidijo rešitev v samovozečih vozilih. Ta namreč ne spijejo kozarčka, dveh preveč in se podajo na pot. Prav tako med vožnjo ne pišejo sporočil ali uporabljajo raznih multimedijskih naprav in ne divjajo za sprostitev.

(Vir: 3dprint.com)

Avtomobilska industrija se je posluževala 3D-tiska že davno pred prvim slavnostnim 3D-tiskanjem Stratija. Efektiven delovni proces moderne produkcijske linije omogočajo specifični deli, vpenjalne glave in pritrjevala, ki komponente držijo na svojem mestu. 3D-tisk se je izkazal kot neprecenljiv prav pri teh specifičnih delih. Natisnejo jih na licu mesta, po potrebi in popolnoma prilagojeno trenutni situaciji.

Predstavniki večjih avtomobilskih gigantov kot večjo prednost 3D-tiskanja navajajo zmožnost 3D-tiskanja specifičnih delov na licu mesta. Vstopili smo namreč v dobo, ko lahko podjetja sama hitro proizvedejo raznolika orodja ali dele, jih modificirajo in montirajo.

Volkswagen Autoeuropa ne potrebuje več sodelovanj z zunanjimi ponudniki, kar jim prihrani tako čas kot denar. Včasih so lahko čakali tedne, da jim zunanji sodelavci razvijejo, oblikujejo in izdelajo orodja, ki jih sedaj lahko natisnejo sami. Sami hitro oblikujejo praktično kakršen koli dizajn. Hitrost izdelave v primerjavi z tradicionalnim procesom proizvajalcem prihrani ogromno denarja. Tudi Mercedes in Volvo že uporabljata 3D tiskalnike za izdelavo orodij, potrebnih za izdelavo njihovih vozil.

Prva večja podjetja, ki so se začela posluževati tehnologij 3D-tiska v avtomobilski industriji so bila Land Rover, Ford in BMW. Prostore za 3D-tiskanje imajo na različnih lokacijah in podpirajo mnoge ponudnike 3D-tiskalnikov s študijami primerov in marketingom novih materialov na tržišču. Prav takšna sodelovanja pripomorejo k vse hitrejšemu razvoju 3D-tiska v avtomobilski industriji.

Čedalje več podjetji se že poslužuje 3D tiskanja za lokalno produkcijo specifičnih delov, saj na ta način prihranijo, proizvajajo lažje in bolj ergonomska orodja. Tehnologije 3D tiska avtomobilski industriji omogočajo lažje upoštevanje naraščajočih  predpisov in sledenje potrebam po varnosti. Inovativna aditivna proizvodnja ali 3D tisk avtomobilski industriji omogoča nov način spopadanja z sodobnimi izzivi.

Z omogočanjem produkcije delov na koncu proizvodne verige lahko reorganiziramo celotno dobavno verigo. Ob tem ne moremo spregledati potenciala za 3D-tiskanje nadomestnih delov. 3D-tiskalniki bodo na glavo obrnili celoten koncept rezervnih delov. Si predstavljate, da med parkiranjem poškodujete blatnik na vozilu, pridete domov in preprosto s spleta prenesete 3D-model in enostavno natisnete nov blatnik.

S tehnologijami 3D-tiska lahko avto zgradimo na trdni šasiji z zunanjim delom, ki se ga po trku odstrani in zamenja. Ob temu osnovna struktura avtomobila ostane nedotaknjena, kar spremeni celoten koncept popravil škode po avtomobilskih nesrečah. Natisnemo lahko izredno varne produkte, vendar le za eno nesrečo. Poškodovani del potem enostavno zamenjamo z novim, sveže natisnjenim.

(Vir: theguardian.com)

Poleg izdelave orodij in komponent je BMW razširil področje uporabe tudi na zagotavljanje varnosti svojih zaposlenih. Razvili so inovativno ergonomsko zaščito, ki preprečuje poškodbe palcev njihovih delavcev med izvajanjem določenih nalog.

S 3D-skenerjem zajamejo palec zaposlenega in vsakemu izdelajo personaliziran ščitnik, ki ga ščiti pred poškodbami. Tega v kratkem času natisnejo z 3D-tiskalnikom. Na ta način sami izdelujejo tudi raznolike ortopedske pripomočke, ki zaposlenim omogočajo večjo varnost, udobje in posledično tudi produktivnost.

Prodor tehnologij 3D-tiska v avtoindustrijo namreč ne predstavlja samo natisnjenih avtomobilov in orodij, ampak veliko več. Zato lahko z zagotovostjo trdimo, da je 3D-tisk že revolucioniral avtomobilsko industrijo.

Škoda vsakega, ki zapelje njihovo Fabio na testno vožnjo, obdari s 3D-natisnjenim modelčkom vozila, ki ga na njihovi spletni strani oblikujejo po svojih željah. Ljubitelji Škode ali potencialni kupci si sami izberejo barvo vozila in volan, nato po pošti prejmejo 3D-model personalizirane Fabie. Kampanja na igriv način ozavešča javnost o prisotnosti 3D-tiska v industriji.

(Vir: 3dprint.com)

(Vir: topgear.com)

Upam, da vas to, da je lunarni rover Audi Lunar quattro 3D-natisnjen iz titana in aluminija, ne preseneti več.

Audi že vrsto let eksperimentira s 3D-tiskom kompleksnih kovinskih delov, za katere bi s klasično izdelavo potrebovali veliko časa in porabili veliko več sredstev. Nemški velikan že nekaj časa ne proizvaja samo avtomobilov, letos pa so dosegli veliko prelomnico v svoji proizvodnji. Audijevi inženirji so pomagali razviti robotsko vozilo, ki bo prihodnje leto zapeljalo po površini Lune.

Ni presenetljivo, da se je svet Formule 1, kjer sta preciznost in natančnost ključnega pomena, pridružil uporabnikom tehnologij 3D tiska!
Eden izmed vodilnih proizvajalcev 3D tiskalnikov je podpisal štiri letno partnerstvo z dirkaško legendo McLaren Racingom. Pri McLarenu svoja vozila neprestano izboljšujejo in prilagajajo, hitro testiranje novih inovacij pa jim omogoča, da novosti  na tekmovanjih predstavijo čim hitreje.

Z varnostjo se poveča tudi zmogljivost vozila v smislu premagovanja nesreč in časa. Trenutno so avtomobili oblikovani tako, da naj bi zdržali vsaj 3 do 5 nesreč ali približno 7 let in pol.

S primerno programsko opremo lahko ustvarite datoteko iz fotografij originala ali z numeričnim vpisom mer v drugo odprtokodno programsko opremo. Brez čakanja na dobavo in brez stroškov dostave. Preprosto, hitro in v udobju svojega doma ali delavnice. Pred leti so nas opozarjali na moralni vidik nelegalnega prenašanja datotek s spleta. Protipiratska kampanja je krajo glasbe primerjala s krajo avtomobila. Splet in kinodvorane je preplavilo vprašanje, ali bi si prenesli avto? Želeli so prikazati, da s tem, ko si s spleta nelegalno prenesemo vsebino, avtorja oškodujemo za njegov honorar.

Večina ob nelegalnem prenašanju najnovejših filmov ali priljubljene glasbe namreč niti ne pomisli na to, da s tem koga oškoduje. Zato so dejanje primerjali s krajo avtomobila. Tega namreč ne bi ukradli. To bi bil zločin in tega ne počnemo. Primerjava je bila udarna, dosegla je množice in dvignila nekaj prahu. Takrat smo si težje predstavljali 3D-tiskanje avtomobilov. Pa danes? Lahko v prihajajočih letih pričakujemo piratsko krajo »avtomobilov« s spleta? Tu se odpirajo mnoga nova vprašanja. Kam vodi razvoj tehnologij 3D-tiska? Zagotovo pa to ne bo edino področje 3D-tehnologij v avtomobilski industriji, o katerem se bo še veliko govorilo.

%d bloggers like this: